Kapteenin pöydässä: Iiro Koski

By 1.6.2018 Yleinen

Ravintola Kapteeninhuoneen kapteenin pöytään istuu tasaisin väliajoin ajankohtainen henkilö, jonka kanssa keskustelemme maailman menosta ja viimeisistä kuulumisista. Saimme vieraaksemme vuoden raumalaiseksi valitun, hienon Raum Rome Paris -brändin rakentaneen Iiro Kosken. Lounaaksi lautaselta löytyi Kapteeninhuoneen maittavaa porsaanfileetä punasipulikastikkeessa ja kermaperunoilla sekä paistettua lohta, nokkosmuhennosta ja tilliperunoita.

Raumalainen Iiro Koski sanoo, että kaikki tiet eivät vie Roomaan. Sama slogan löytyy myös miehen käyntikortista. Raum Rome Paris on hyväntuulinen raikas brändi, jonka takaa löytyy hyväntuulinen hymyilevä nuori mies.

– Nuori ja nuori. Monesti tituleerataan nuoreksi yrittäjäksi, mutta toisaalta ikää on mittarissa 26-vuotta. Totta kai moneen pitkän linjan yrittäjään verrattuna olen vielä keltanokka, Iiro naurahtaa.

Hän kertoo käyvänsä normaalisti muutaman kerran viikossa lounaalla yliopiston ja SAMKin kouluruokaloissa. Paikallisissa lounaspaikoissa hän vierailee kerrasta kahteen viikossa.

– Raumalla on hyvä ruokaravintolatarjonta. Toki enemmän tulee käytyä kahviloissa. Iltaisin käyn ruokaravintoloissa melko harvoin. Usein ne painottuvat enemmän niihin poikaporukoiden yhteisiin illanviettoihin.

Myös kotona kokkailu on lähellä miehen sydäntä.

– Tykkään kokkailla itse ja kokeilla erilaisia juttuja. Tällä viikolla on tullut tehtyä muun muassa kaalijauhelihakeittoa. Toki useamminkin voisi keittiössä viihtyä.

 

Ankkuri, Eiffel-torni ja kello – logon takana vahva ajatus

Porissa myyntiä ja markkinointia opiskeleva Iiro keskittyy tällä hetkellä täysillä omaan yritykseensä ja Raum Rome Paris -brändin pyörittämiseen. Omien sanojensa mukaan koulu on ollut tauolla pidempään kuin ehkä alunperin oli ajatus.

– Opiskelut ovat opinnäytetyötä vaille valmiina. Eli sinällään ollaan loppusuoralla, nyt pitäisi vain priorisoida kiireet. Tosin nyt alkaa kesä ja sitä kautta Raum Rome Parisin vilkkaimmat kuukaudet.

Raum Rome Paris sai alkunsa joulukuussa 2016. Iirolle oli jäänyt pyörimään ajatuksiin vanha raumalainen sanonta ”Rauma, Rooma, Pariisi – siinä kolme tosi kovaa”.

– Siitä tuli sellainen inspiraatioryöppy. Löysin tietyllä tapaa ongelman, jota lähdin ratkaisemaan. Kaikkihan lähti liikkeelle logosta ja sen suunnittelusta.

 

“Kun ne ovat vielä ympyrän muodossa kellona,
niin se kuvaa sitä kuinka Rooma oli aikoinaan maailman keskipiste.”

 

Nykyinen Raum Rome Paris -logo ei ole se ensimmäinen versio. Ei lähelläkään sitä. Iiron pöytälaatikosta löytyy monia erilaisia vaihtoehtoja.

– Mietin pitkään erilaisia symboleita, jotka kuvastavat jokaisessa nimessä jotain kirjainta. Luonnollisesti niiden piti sopia kyseisten kaupunkien teemoihin. Raum-sanassa oleva ankkuri oli niistä helpoin, samoin Paris-sanan Eiffel-torni oli selkeä valinta.

Vaikeimmaksi osoittautui Rooma.

– Siihen oli vaihtoehtoina muun muassa laakeriseppele, hopeakolikko ja ylhäältäpäin kuvattu Colosseum. Lopulta tulin siihen tulokseen, että haluan mukaan roomalaiset numerot. Ne ovat todella vanhoja, mutta silti edelleen käytössä. Kun ne ovat vielä ympyrän muodossa kellona, niin se kuvaa sitä kuinka Rooma oli aikoinaan maailman keskipiste.

 

Kokeilu kantoi hedelmää

Logon suunnitteluvaiheessa ei ajatuksissa olleet vielä vaatteet ja muut tätä nykyä katalogista löytyvät tuotteet kuten julisteet ja postikortit. Vasta kun logo oli valmis, heräsi ajatus T-paidasta. Iiro päätyi kuitenkin painamaan uuden logon ensimmäisenä muutamaan kangaskassiin.

– Sen piti olla ihan puhtaasti vain kokeiluluonteinen juttu. Aloin kuitenkin ajatella, että kyllä tästä jotain voisi syntyä. Ajatukset alkoivat hyvällä tavalla harhailla ja ideat kasvoivat. Se oli omalla tavallaan todella koukuttavaa.

Iiro naurahtaa, että toiminta oli alun alkaen niin sanottua ”autotallimeininkiä”. Kahdeksan vuotta kuvataidekoulua käyneen Iiron avuksi löytyi yläasteaikojen kuvaamataidonopettaja Janne Ruohonen.

– Tapasin Jannen ohimennen kaupassa ja kysyin, että tietääkö hän mitään kankaanpainamisesta. Hän kertoi tietävänsä asiasta jotakin ja pyysi käymään Raumanmeren koululla. Siellä teimme yhdessä painoseulan vanhasta kuvataidekoulun taulustani.

– Painoseulahan on puukehikko, jonka ympärille on pingotettu tiheäreikäinen polyesterikangas. Siihen valotetaan myöhemmin haluttu kuva tai teksti. Janne kiristi kangasta kehikon ympärille ja minä niittasin kankaan kiinni. Sillä painettiin ensimmäiset 100 Raum Rome Paris -kangaskassia.

 

“Ajatukset alkoivat hyvällä tavalla harhailla ja ideat kasvoivat.
Se oli omalla tavallaan todella koukuttavaa.”

 

Sen jälkeen katalogi on kasvanut huimasti. Kangaskassia seurasi Raum Rome Paris -julisteet, T-paidat, postikortit ja erilaiset tekstiilit kuten esimerkiksi hupparit, takit, tunikat ja vauvojen bodyt.

– Laadukkaat tuotteet ja vihreät arvot ovat minulle tärkeitä. Haluan, että tuotteeni on tehty eettisesti oikeanlaisissa olosuhteissa. Olen kertonut aina avoimesti, että tuotteeni on valmistettu suurimmaksi osaksi Intiassa, Bangladeshissa ja Kiinassa.

Pienyrittäjän on mahdoton suunnata itse paikan päälle katsomaan, miten tuotteita ulkomaisissa tehtaissa valmistetaan.

– Luotan siihen, että vaatevalmistaja kertoo tuotteiden olevan valmistettu kierrätysmateriaaleista. Mikäli niin on kyetty jättämään noin 90% pienempi hiilijalanjälki, niin se on vihreiden arvojen mukaista.

 

Kesäksi kivijalkakauppa Vanhaan Raumaan

Iiron mainitsemasta ”autotallimeiningistä” on otettu askelia eteenpäin. On ollut pakko, sillä yhden miehen pyörittämässä yrityksessä aika on rajallista.

– Kangaskassit ja narureput painan edelleen itse. Vaatteiden painamisen olen ulkoistanut. Määrät alkavat olla jo sen verran isoja, että ulkoistamalla minulle säästyy aikaa esimerkiksi kehitystyöhön ja markkinointiin.

Yksi tärkeä markkinoinnin keino on olla paljon esillä oman brändinsä puolesta. Sen lisäksi että Raum Rome Parisilla on oma verkkokauppansa, on Iiron löytänyt myös erilaisista tapahtumista.

– Rauman iltatorit ja sunnuntaiset päivätorit ovat olleet minun vakiopaikkojani. Se oli aluksi se kivijalka, johon tämä homma pohjautui. Ollaanhan siellä hieman kelien armoilla, mutta torielämässä on täysin oma tunnelmansa. Sitä voisi kuvailla sellaiseksi aidoksi fiilikseksi, johon kuuluu vahvasti ihmisten välistä kanssakäymistä.

– Lisäksi olen saanut järjestää paljon pop up -myyntiä muutamissa Vanhan Rauman liikkeissä. Siitä todella iso kiitos kaikille niille, jotka ovat minua auttaneet omalta osaltaan.

 

Mielestäni tässä yhteistyössä nivoutuu hienosti yhteen Raum Rome Parisin sanonta:
kolme kaupunkia, tuhansia tarinoita ja ikuisia muistoja.”

 

Myös Hovi Sales tekee Iiron kanssa tiivistä yhteistyötä. Kalliohovin ja Raumanlinnan vastaanotossa pukeudutaan päivittäin Raum Rome Paris -paitoihin. Kolmea kovaa kaupunkia esiin nostavat taulut löytyvät hotellien vastaanottojen seinältä. Tulevaisuudessa myös Hovin ravintoloiden tarjoilijat pukeutuvat vastaaviin paitoihin.

– Viime jouluna Hovi Salesin hotellipuolelta oltiin yhteydessä, ja kyseltiin onnistuisiko asiakaslahjoiksi kangaskasseja ja postikortteja. Keväällä laajennettiin yhteistyötä hotellien vastaanottoväen ja ravintoloiden tarjoilijoiden pukeutumiseen.

– Raumanlinnassa ja Kalliohovissa käy ihmisiä ympäri maailman. Mielestäni tässä yhteistyössä nivoutuu hienosti yhteen Raum Rome Parisin sanonta: kolme kaupunkia, tuhansia tarinoita ja ikuisia muistoja. 

Tulevaksi kesäksi on luvassa uutta, sillä Iiro avaa kolmen kuukauden ajaksi oman myymälänsä Vanhaan Raumaan.

– Kesäkuun alusta elokuun loppuun minulta löytyy Kuninkaankatu 7 sisäpihalta kivijalkakauppa. Avauspäivästä tiedotan tarkemmin omissa kanavissani esimerkiksi Facebookissa.

 

Vuoden raumalainen rohkaisee seuraamaan omaa intohimoaan

Raum Rome Paris on vienyt Iiron moneen paikkaan ja tarjonnut hänelle hienoja kokemuksia. Raumalaisyrittäjä on päässyt tapaamaan muun muassa tasavallan presidentti Sauli Niinistöä.

– Hänelle tuli luvattua, että viimeistelen opiskeluni keväällä. Sauli naurahti leikkisästi, että niin niin, mutta mikä kevät, Iiro nauraa.

Toinen hieno kokemus on viime tammikuinen valinta vuoden 2017 raumalaiseksi. Iiro keräsi Raumalainen.fi:n äänestyksessä yhteensä 942 ääntä, mikä oli 22 prosenttia kaikista annetuista äänistä.

– Olin ihmeissäni nähdessäni oman kuvani lehden äänestyksessä. En ollut osannut odottaa sitä yhtään. Siellä oli kuitenkin kova kilpailu kolmen kärjen kesken. Kuulin sellaista, että äänestys oli siltä osin yksi palkinnon historian tasaisimmista.

– Kun voitto tuli, niin totta kai olin erittäin otettu. Aikaisempien voittajien joukossa on paljon paikallisia urheilijoita sekä yrittäjiä. Pääsin hienojen nimien jatkoksi, ja osaan todella arvostaa sitä.

 

“Sen olen oppinut, että kun uskallat vain pyytää apua,
niin sitä on varmasti tarjolla.”

 

Kaikkea Iiron tekemistä ohjaa intohimo omaan asiaan. Hän muistuttaa, että omasta tekemisestään välittäminen tuo varmuutta, uskoa ja jaksamista.

– Kaikilla meillä on jokin intohimo, jota haluamme seurata. Minä olen löytänyt omani Raum Rome Parisin ja yrittäjyyden kautta. Moni varmasti miettii, mikä se oma juttu voisi olla. Löytyisikö sellainen omista harrastuksista.

– Antakaa mennä, kokeilkaa ja löytäkää sitä kautta oma juttunne. Rohkeasti vaan yrittämään. Virheitä tekee jokainen, mutta tärkeintä on ottaa niistä se saatu oppi.

Yrittäjyys on yhteistyötä. Iiro haluaakin olla omalta osaltaan auttamassa uusia yrittäjiä.

– Olen itse saanut kokeneemmilta yrittäjiltä paljon apua ja opastusta. Haluan antaa omaa kokemustani muiden käyttöön. Sen olen oppinut, että kun uskallat vain pyytää apua, niin sitä on varmasti tarjolla. 

 

Kapteeninhuoneen lounas on tarjolla maanantaista perjantaihin joka päivä klo 11.00-14.00. Lounaslistan löydät tästä.

A la carte on tarjoisin arkisin klo 17.00-22.00 ja lauantaisin klo 16.00-22.00. Kapteeninhuoneen A la carte -listaan voit tutustua täällä.